Kræftens Bekæmpelse får imponerende resultater med to-delt kampagne

Kunde

Kræftens Bekæmpelse, Trygfonden mf.

Wire Agencys skabte først kampagnen “Tjek din hud”, der fik 4.000 kvinder til at gå til lægen med mistænkelige modermærker. Da budskabet skulle gentages overfor mænd, blev filmen indspillet igen i et mandligt univers – med endnu større succesrate.

Udfordring

Hvordan får man danske kvinder til at tjekke sig selv for en sygdom der hverken kan ses eller mærkes? Wire Agency satser på en stærk visuel idé og et to-the-point budskab. Omdrejningspunktet er tjekdinhud.nu, som også udgør kampagnens call-to-action. Trafikken skabes via tv og en stærk YouTube og Facebook offensiv. Året efter skal kampagnen laves over for mænd. Men mænd er en svær målgruppe at nå. Og hvordan får vi mænd til at se på nøgne mænd? Derfor versioneres kampagnen til et maskulint univers, hvor det er naturligt for mænd at være nøgne – nemlig i omklædningsrummet til sport. Samtidig satser Wire Agency også på mændenes koner og kærester. De bliver aktiveret med deres egen selvstændige mini-kampagne: “Tjek din mand”.

Resultater

30% af kvinder mellem 35 og 55 år begynder at tjekke deres modermærker. 4.000 opdager mistænkelige modermærker og går til læge. Kampagneresultatet er langt over benchmark. 24% af mænd mellem 35 og 55 år har lagt mærke til kampagnen. 44.000 har tjekket for mistænkelige modermærker og 7.700 går til læge. Også dette kampagneresultat er imponerende godt, især fordi mænd er en svær målgruppe når det gælder sygdomme.

Tags
Filmproduktion, mediabuying, landingpage, Facebook, YouTube, brochure, bannere

 

Lille budget – stor virkning

Kampagnebudgetterne lå ikke i den høje ende. Men kampagnerne outpreformede alligevel.

Klar call-to-action

Det simple handlings-opfordrende “Tjek din hud” var kampagnens omdrejningspunkt.

Test sagde: Ingen humor

Humor som virkningsmiddel blev testet i mandekampagnen. Men mændene ville helst have budskabet direkte.

Kort, simpel og pædagogisk landingpage

Store billeder, enkle forklaringer, instruktionsfilm og ABCDE-reglen. Det var ingredienserne der fik målgruppen til at tjekke huden for modermærkekræft. Landingpagen var samtidig en balancegang mellem at skabe en berettiget bekymring uden at komme til at sende for mange raske til lægen.

Den sværeste målgruppe: mænd

Mænd kan være utrolige svære at ramme når budskabet handler om sygdom. Heldigvis lykkedes det med denne kampagne. Filmens fortælling havde en hårfin balance mellem maskulinitet og sensibilitet. Sproget og instruktionsfilmen på landingpagen var lavet i en mere praktisk og rationel tone. Noget der viste sig at appellere til mændene.

Next case:

   LokalBolig

Satsning på lokal branding hjælper LokalBolig til at blive hurtigst voksende kæde.

Måske vi kan skabe lignende resultater for dig? Så lad os mødes.

Wire Agency ApS
Østergade 17
1100 København K
Tlf.: 70 60 50 59

Persondatapolitik og brugervilkår
Læs mere. Klik her.

Måske vi kan skabe lignende resultater for dig? Så lad os mødes.

Wire Agency ApS
Østergade 17
1100 København K
Tlf.: 70 60 50 59

Persondatapolitik og brugervilkår
Læs mere. Klik her.